Klik op de patch

naar het menu.

Schotland

juni 2014

Maandag 2 juni op Princess Seaways DFDS van IJmuiden naar Newcastle. Het vastzetten van de motoren met banden in het ruim is even een gedoe . Het is Prachtig weer. Veel zon en een aangename temperatuur. Heerlijk de hele avond op het dek in de zo'n gezeten. Het aantal bankjes laat te wensen over maar de dekvloer doet ook prima dienst als zetel. Een hut op dek 5 en dat is op de Princess een hut vlak onder het service dek met alle restaurants en winkeltjes.. Klein maar prima om te overnachten met een eigen douche en toilet. En uitzicht op de zee. S'avonds nog naar de bioscoop geweest en Noah gekeken in een "huiskamer" omgeving. De films die er te zien zijn draaien ook in de bioscoop , dus geen films uit de oude doos. Daarna nog voor een drankje naar de club aan boord voor de goede live band en een dansje. Voor ieders wat wils ! We hadden tijden de overtocht geen buffet diner of ontbijt gereserveerd maar bij het Light House café een keuze gemaakt. Voor de grote eter is het buffet prima geschikt

Op 3 juni om half 10 Engelse tijd aankomst in Newcastle. De oost kust mag dan niet zo spectaculair aandoen als de "white cliffs of Dover" maar de kustlijn is wel een aanblik waard.
Ervaring heeft ons geleerd dat het handig is om pakketjes met kleding samen te stellen voor een paar dagen en deze in een waterdichte plunjerol te doen en deze dan mee te nemen naar de kamer van de B&B of de hut van de boot.
Zo hoeven we niet alle koffers van de motor af te halen en te sjouwen met motorhelmen en bagage en hebben we toch alles bij ons.
Deze opgeladen op de motor en de banden er weer af. De stroom motoren waren vrij vlot de boot af. Met een half uurtje ben je door de douane heen en waren we klaar voor de rit naar Linlithgow. Deze B&B , Cauldburn House , hadden we voor vertrek geboekt zodat we in ieder geval een goed bed hadden op de dag van aankomst. Jim Hay is de gastheer en hij doet de taak eer aan. De kamer is ruim en de badkamer is voorzien van douche en 2 persoons hoek bad. Koffie en thee in de kamer aanwezig en het ontbijt is voorzien van alles waar je trek in zou kunnen hebben. Een Schots ontbijt is echter alleen weggelegd voor de grote eter en net zo uitgebreid als een Engels ontbijt. Alles keurig verzorgd.

De weersvoorspelling voor de volgende dag is niet zo mooi en we zouden graag nog een dag in Linlithgow blijven zodat we Edinburg kunnen gaan bezoeken. Even wat overleg met onze gastheer. Voor Jim was het geen probleem om even te schuiven met de indeling van de 6 kamers zodat we nog een dag in de onze konden blijven. S'avonds bij de Four Mary's gegeten . Typische pup met een prima keuken! Als je echt wil dineren moet je een andere plek zoeken.

De volgende dag naar Edinburg. Het Kasteel is vergeven van de toeristen ondanks het miezerige weer en we besluiten om een trip door het kasteel voor 16 pond maar voor gezien te houden en de Royal Mile op te gaan. De Wichery is een groot Whiskey proefpaleis en ze hebben in het bijbehorende restaurant een hele muur vol met verschillende Whiskey waar ook door de Schotten op de vroege morgen al van geproefd wordt. Lekkere cakes volop te krijgen maar gelukkig is ook een kaasplankje of salade mogelijk.

Echte aanrader op de Royal Mile is een bezoek aan Mary's King Close. Een tour door Middeleeuws Edinburg onder de huidige stad. De tourgids is gekleed in middeleeuwse kleding en verteld in het Engels met veel humor het verhaal van een wijk met wolkenkrabbers ( eat your hart out New York) in een periode waarin de pest en het gebrek aan riolering een grote rol in Edingburg speelde.

Eenmaal weer boven de grond hebben we alle souvenirwinkeltjes bezocht en ons tegoed gedaan aan Schotse lekkernijen. Voordegene die op de motor Edinburg bezoeken.... Parkeren in de parkeervakken want op de stoep parkeren levert je gegarandeerd een bon op !!

Op de terug weg een bui op ons hoofd gehad en onderweg bij de Tesco ( supermarkt) ons diner bij elkaar gescharreld en als 2 verzopen katjes aangekomen bij Cauldburn House. Jim was zo vriendelijk om onze natte kleding in het ketelhuis te laten drogen.

In de avond de route voor de volgende dag gepland en na een goed ontbijt zijn we onderweg gegaan naar de Cairncorm. In mijn idee een vergeten gebied onder de motorrijders die allemaal naar het zo populaire eiland Skye afreizen en voor de westkust kiezen maar hierbij een heel mooi gebied vergeten.

De weersvoorspelling voor deze 3e dag was wisselend. In de ochtend een beetje miezerig weer en in de middag redelijk wat zo'n. In Schotland geven ze niet voor niets in de weersverwachting aan in hoeverre je op de voorspelling kan bouwen want het weer veranderd bij elke kilometer die je aflegt. Rond 2 uur waren we beland bij een wegrestaurant in Lochearnhead , The Golden Larches, Het eten is er meer van het kant en klaar niveau maar de soep en cakes zijn vers gemaakt en heerlijk. Aldaar de weersvoorspelling gecheckt en net toen we aan het twijfelen waren of we droog in Braemar zouden aankomen zagen we dat ze over B&B kamers beschikten.   Er waren kamers beschikbaar en gezien de entourage van het restaurant , waren onze verwachtingen niet hooggespannen zeg maar.
We waren echter blij verrast want de eigenaar had net geïnvesteerd in de kamers om het geheel naar een hoger plan te trekken. Nieuwe bedden en nieuw geïnstalleerde badkamers met thee en koffie mogelijkheden! Prima kamers !!

Toen het later op de middag opentrok zijn we met z'n tweeën op 1 motor de omgeving gaan verkennen en beland bij Loch Earn. De zon was ondertussen gaan schijnen en de rit om het meer heen was geweldig! De west kant is een gewone b weg maar de oostkant is meer een soort fietspad naar de mooist plekjes langs het meer.
Zeker een aanrader !

Op dag 4 de tocht voortgezet richting de Cairncorms. Prachtig weer en voorbij Breamar reden we het natuurgebied in. Je waant je in een hele andere wereld !!!! Zie de foto's. Een geweldige dag gehad. Let er wel op dat er in het gebied geen B&B's zijn en restaurants zul je in het gebied ook niet vinden. Zorg dus dat je iets te drinken en eten bij je hebt. We hebben er erg rustig gereden en regelmatig gestopt om alles te bekijken. Het is echt zonde om door dit gebied g scheuren in een uurtje. Veel mensen kom je er niet tegen behalve 1 of 2 mede motorrijders die ook overweldigd zijn door dit stuk natuurschoon.

Laat in de middag komen we aan in het toeristische dorpje Grantown-on-Spay.. Hier kan het erg druk zijn en er is dus ook een risico aanwezig dat alle accomodaties vol zitten. Wij zochten alleen een slaapplaats voor 1 nacht en konden gelukkig in een straat achter de hoofdstraat terecht in het Seefield Lodge Hotel. Redelijk aan de prijs vond ik voor de geboden accommodatie maar dat werd ruimschoots goed gemaakt door de service en klantgerichtheid die we overal in Schotland zijn tegengekomen.  Arco heeft zich in het hotel restaurant voor het eerst gewaagd aan de traditionele haggis die hem goed beviel. Ontbijt was prima geregeld met een ruime keuze en veel persoonlijke aandacht van de gastvrouw.

S'avonds weer een plan gemaakt voor de volgende dag. Wat zo fijn is aan het logeren in B&B is volgens mij dat je echt contact legt met je gastheer of vrouw of reizigers die misschien al meer weten dan jij. Je raakt in gesprek en zo waren wij in Lochearnhead een iets ouder stel tegengekomen die al 24 jaar vakanties vierden in Schotland. Zij gaven ons als tip Ullapool . Dit is een dorp in het noordwesten van Schotland en de rit er heen moest geweldig zijn. We zijn via Loch Ness en Urqheart Castle gereden. Het zijn natuurlijk  toeristische attracties maar wel erg mooie plekjes om te bezoeken en als je de toeristen negeert valt ér zeker veel plezier te beleven en zijn er mooie plaatjes te schieten.

En met een volle buik zijn we onderweg gegaan naar een B&B op het eiland Skey. We besloten een route echt langs de kust via Poolewe uit te zetten in plaats van een rechtstreekse weg. Met het risico eentonig te klinken ook deze rit in de zon maakte het tot een geweldige dag. Blauwe zee, prachtige uitzichten..... Het hield niet op. De zoete honigachtige geur van de Brem langs de kant van de weg achtervolgd je  de hele rit ... . Op het eiland Skye hebben we een plaats gereserveerd bij Riet & Piet. Zij runnen het Carrick Bed and Breakfast. De kamers zijn schoon en fris en de ontvangstDe rit van Loch Ness naar Ullapool is wederom prachtig. Houd er rekening mee dat het dorp een doorgang is naar de eilanden voor de kust van Schotland en dat er met de veerboot best wel toeristen heen en weer gaan. Bij aankomst hebben we een kamer gekregen in het Riverside Guesthouse. Fijne schone kamers kamers op loopafstand van het centrum. Er zijn verschillende eetgelegenheden waar je een prima maaltijd kan krijgen. Ook het ontbijt is prima geregeld.

Op het eiland Skye hebben we een plaats gereserveerd bij Riet & Piet. Zij runnen het Carrick Bed and Breakfast. De kamers zijn schoon en fris en de ontvangst met koffie is warm en hartelijk. Houd er rekening mee dat wanneer je met een nat pak op de motor aankomt er niet echt is gerekend op een stel natte motorrijders die hun natte pakken moeten uithangen, hoewel ik er van overtuig ben dat Piet daar ook wel een oplossing voor verzint. De locatie is prachtig en de gastheer en gastvrouw weten veel van de streek. Op hun advies zijn we  gaan eten in Claymore restaurant.. Een restaurant waar de glazen nog worden opgepoetst voor ze je wijn inschenken en de prijs ruim tegen de kwaliteit van het eten opweegt. Wam aanbevolen!!

Het ontbijt is rijkelijk en vers. Wij vonden het aangenaam toeven bij Riet en Piet :)

'S avonds natuurlijk weer een plan gemaakt voor de volgende dag met in ons achterhoofd dat we uiteindelijk weer in Newcastle  moesten uitkomen.

We besloten via het natuurgebied de Glen Coe te rijden De weersvoorspelling was wisselvallig maar we zijn niet van suiker dus gaan....en maar kijken waar we uitkomen.  Tot aan de Glen Coe hebben we prachtig weer gehad bij het binnenrijden van het natuurgebied rond een uur of 2 begon het te regenen. .... En regenen ... En regenen... Tegen de tijd dat we weer in de buurt van Lochearnhead waren stond er een centimeter water in m'n laarzen en waren we op zoek naar een slaapplaats. Het Best Western hotel zat niet te wachten op 2 verzopen motorrijders voor 1 nacht..... Toen schoot me het warme welkom van Linda bij the Golden Arches in Lochearnhead te binnen zijn we rechtstreeks daarheen gereden met de hoop dat er nog een kamer te krijgen was in het slechte weer. We waren vast niet de enige op zoek naar een plekkie om te overnachten... Linda ontving ons met open armen , warme koffie en heerlijke verse soep!!! Onze natte zooi in de  badkamer en voor we het wisten waren we weer lekker doorgewarmd.

De ervaring van de weigering bij het Best Western hotel heeft wel geleid tot het plaatsen van een reservering in Caddon View in Innerleithen via het internet. De weersvoorspelling was weer wisselvallig dus maar even het zekere voor het onzekere genomen..... De volgende dag vol goede zin aan de rit begonnen want de zon scheen ... De rit naar de volgende bestemming was door het grensgebied Engeland/Schotland. De landschap is heuvelachtig in plaats van de bergen in het noorden en noord westen van Schotland maar zeker niet minder mooi. De beekjes door het landschap schitteren je tegemoet zeker als de zon schijnt. Er zijn veel golfbanen, zelfs op stukjes waar je het niet zou verwachten.